Als je waagt, groeit je moed…
19 januari 2023Klanttevredenheid 2022: 8,3!
2 februari 2023Bijdrage leveren
Solliciteren is vooral vertellen welke bijdrage jij verwacht te leveren en wat jij daar dan zo leuk aan vindt. Dat vergt een gedegen voorbereiding en nogal wat denkwerk. Ik stel veel vragen om je bewust te maken van wat je echt wel voelt en weet. Mijn eerste vraag: Welk probleem los je op? Wat heb jij dan bijgedragen? Eén van mijn klanten heeft onlangs een mooi en positief alternatief voor deze vragen genoemd:
Van welk resultaat word je blij?
Aangezien motivatie de belangrijkste reden is om ergens te worden aangenomen, is het effectief om goed vast te stellen welk werk jou het meest boeit. Mensen weten en voelen dit heus wel, maar kunnen dit vaak lastig onder woorden brengen. Daarom stel ik veel vragen om achter de bezieling van mijn klant te komen. Als ik de twinkeling in de ogen zie en andere non-verbale signalen, zoals rechtop gaan zitten en gaan stralen, weet ik dat dat echt is.
Antwoorden
Een paar voorbeelden: Welke behoefte moet een organisatie hebben wil jij daar goed passen? Wanneer heb je een goede dag gehad? Wat geeft jou een kick? Waar krijg je energie van? Wat kan het jou schelen dat het proces efficiënter wordt/de klant geholpen wordt/ de kosten omlaag gaan/etc.? Waar droom jij van? En nu dus ook: welk resultaat wil je dat jouw inspanningen opleveren?
Genoeg inspiratie?