Conflicthantering
21 april 2022Het gaat er om wat je wél wilt en wél kunt
12 mei 2022CHO
Wellicht heb je wel gehoord van een chief happiness officer. Hoewel dé CHO niet bestaat, heeft zo’n ‘geluksofficier’ de belangrijke taak om werknemers blij te maken. De reden? Blije werknemers presteren (meestal) beter.
Een chief happiness officer is doorgaans verantwoordelijk voor …
– het bedenken en uitrollen van initiatieven die voor meer werkgeluk zorgen. Dan gaat het om bedrijfsuitstapjes, after work drinks maar evengoed om één-op-ééngesprekken.
– het vergroten van de betrokkenheid van werknemers. Hoe? Door echt te luisteren naar hun wensen en noden.
– het creëren van een aangename werkomgeving: een goede werkplek en correcte arbeidsvoorwaarden.
– eventuele werkgerelateerde problemen die spelen bij de werknemers. Een chief happiness officer is hét aanspreekpunt.
– het formuleren, bewaken en bevorderen van de bedrijfsvoorwaarden.
– het inventariseren en zoeken naar middelen die werkgeluk kunnen bevorderen.
Werkgeluk?
Een chief happiness officer moet de werknemers gelukkig maken, maar een maandelijkse after-work-drink of een potje tafeltennis is niet wat mensen nodig hebben om gelukkig te zijn. En ja, het werk, en het leven in het algemeen, is nu eenmaal soms minder leuk …
Drie basisbehoeften
Wat is dan wel de sleutel tot werkgeluk? Het begint bij een organisatie met een positieve cultuur van vertrouwen en stimulerend leiderschap. En dan de drie basisbehoeften die elke mens heeft: autonomie, betrokkenheid en competentie. Als je je verbonden en geborgen voelt op het werk, als je zelf beslissingen mag nemen en als je het gevoel hebt dat je iets kan, ben je zinvol bezig. Doen?
Meer weten? Op zoek naar werkgeluk? Maak gerust een afspraak met Mariska, Ruud, Emile of Wim. 040-2466002 of info@styxcareerconsult.nl.