Tien aspecten van goed leiderschap
30 april 2019Hoe contacten leggen als je dat moeilijk vindt?
15 oktober 2019Hoe kun je nou effectiever netwerken?
Vorige week gaf ik de workshop over effectief netwerken en weer bleek hoe lastig mensen dit vinden: Netwerken om nieuw werk te vinden.
Waarom eigenlijk? Er zijn zoveel functies waarvan ik het bestaan niet eens weet en er komen wekelijks nieuwe functies bij. Iedere functie wordt anders ingevuld. De ene accountmanager is immers de andere niet. Het is niet meer te overzien. Dit wordt bedoeld met de nieuwe loopbaancompetentie oriënteren (ook wel netwerken genoemd). Je kúnt niet weten wat een functie inhoudt. Dus je zult altijd moeten onderzoeken, vragen stellen, netwerken om informatie te achterhalen.
Vaak weten mensen niet hoe ze het begin maken en welke vraag dan te stellen. Samengevat:
– Stel vast wat je te weten wilt komen (en waarom). B.v. Hoe gaat de retail om met werkgeluk? Of: Wat betekent digitalisering voor jullie bedrijfsvoering?
– Zoek naar mensen die je daarover zouden kunnen vertellen, b.v. op LinkedIn en in je eigen persoonlijke netwerk.
– Benader in eerste instantie alleen mensen die je kent. Vraag hen vervolgens met wie jij eens zou moeten praten. Hoe concreter jouw vraag, hoe beter mensen je kunnen helpen.
– Benader die mensen dan en noem altijd dat jij op hun spoor bent gezet door jouw relatie. Noem dus een naam!
– Geef aan dat je je aan het oriënteren bent en graag info wilt over jouw onderwerp. Als je eenmaal in gesprek bent kun je het over van alles hebben dat jou verder helpt. Ook hier: hoe concreter jouw vraag, hoe beter. Dus: Wie denk jij dat me over dit onderwerp meer kan vertellen? En: Waar zou ik volgens jou moeten oriënteren?
Suc6!