Burn-outklachten bij hoge werkdruk en bij weinig sociale steun
17 december 2012Ieder nadeel heeft een voordeel
23 september 2013Feedback
Ik vraag altijd bij een kennismaking met een nieuwe klant (meestal iemand die zonder werk zit) wat voor feedback hij/zij in het verleden gehad heeft. Het resultaat is bedroevend. Zo’n 6 op de 10 heeft de afgelopen 5 jaar (!) geen enkel voortgangsgesprek gehad en bij de anderen hebben deze gesprekken nauwelijks impact gehad. Slecht 1 op 10 heeft een compleet dossier met plussen en aanbevelingen. Er is sprake van zodanig veel wisselingen van leidinggevenden dat er slechts standaardgesprekken plaatsvinden of gesprekken ‘omdat P&O dat wil’ tussen neus en lippen door zonder enige voorbereiding. Gemiste kans voor zowel de medewerk(st)er als de organisatie.
Aandacht
Hoe je een functioneringsgesprek ook invult, het is altijd een prima instrument om aandacht te geven en te horen wat de medewerk(st)er zoal bezig houdt. Prima gelegenheid om te complimenteren ook. Natuurlijk zijn er volop leidinggevenden die prima op de hoogte zijn van het wel en wee van haar/zijn team en daar lijkt zo’n functioneringsgesprek overbodig, want we weten immers alles van elkaar.
Dat is maar ten dele waar. Juist een gesprek dat niet alleen over het hier en nu gaat, maar ook over het verleden (welke verwachtingen had je toen je begon in deze functie?) en de toekomst (waarheen wil je je ontwikkelen en hoe?) geeft beide partijen veel inzicht over elkaars verwachtingen of het gesprek daaraan. Uit diverse onderzoeken en ervaringen die ik hoor van nieuwe leidinggevenden hebben medewerk(st)ers veel meer goede ideeën dan gedacht wordt. Ook al is een medewerk(st)er negatief over de ontwikkelingen van de organisatie, luisteren levert altijd bruikbare informatie op hoe het wel beter kan. Omgekeerd kun je als leidinggevende duidelijk maken dat veranderen een keuze is en de medewerk(st)er helpen die keuze te maken.
Ontwikkeling stimuleren
Het functioneringsgesprek is geen moetje, maar bij uitstek de gelegenheid om individuele aandacht te geven en de ambities van de medewerk(st)ers te stimuleren. Stilstand is achteruitgang, toch?