Waarom zijn het zo vaak meisjes en jonge vrouwen die zichzelf verliezen in het donker?
8 mei 2025Help! Mijn inwerktraject loopt niet goed.
23 mei 2025Niet effectief
Dagelijks komen we mensen tegen die niet erg effectief op zoek zijn naar ander werk. Gelukkig kun je leren wat wél werkt. Het begint allemaal bij het begrijpen waarom bepaalde gedachten en aanpak niet werken. Wat we veel zien is dat mensen niet goed weten waarop ze eigenlijk solliciteren, te weinig vragen stellen, teveel praten en te weinig luisteren.
De grootste belemmeringen zijn nog fundamenteler. Het zijn onze gedachten en overtuigingen die in de weg zitten.
Belemmeringen
Denken in functies. Door te denken in functies beperken we onze zoektocht veel te veel en verlies je motivatie doordat je zelden precies past. Vacatureteksten zijn verre van compleet en missen de essentie. Wat is nu eigenlijk de bedoeling van deze functie? Wat heeft prioriteit? Welke ervaring is onontbeerlijk? We kúnnen niet weten wat zo’n functie inhoudt. De ene new business development manager of beleidsmedewerker is immers de andere niet. En als je niet weet wat zo’n functie inhoudt, hoe kun je dan enthousiast worden?
Denken dat ieder (sollicitatie- of netwerk-) gesprek betekent dat je je oude werk al opgeeft. Juiste omdat werk zo verandert zul je vooraf veel moeten onderzoeken. Als je denkt dat ergens gaan praten betekent dat je er al moet gaan werken, wordt de drempel om actie te nemen soms wel erg hoog.
Misschien wel de grootste fout is te snel opgeven. Een succesvolle baanzoektocht vergt nu eenmaal tijd, doorzettingsvermogen en het vermogen om van tegenslagen te leren.
Effectieve aanpak
Wat anno nu wél werkt is denken in rollen. Functies bestaan omdat er iets gerealiseerd moet worden. Wat? Er staan vaak veel taken beschreven; maar taken zijn afgeleide van doelen. Welke? Wij zien functies als rollen. Er moet nu iets ontwikkeld, opgezet, aangepast of verzorgd worden. Dat kan over twee jaar anders zijn. Waar ben jij op jouw best? Wat is daarvan het resultaat? Welke bijdrage wil jij hebben? Dát gaat om rollen. Hoe betere je dat weet en voelt, dus te gerichter kun je gaan zoeken naar waar dergelijke rollen nodig zijn. Hoe zo’n functie dan heet is eigenlijk niet relevant. Dat bedoelen we met het onderzoeken van wat er gevraagd wordt.
Je gaat praten om te oriënteren. Je hoeft nog niet te kiezen. Sterker nog: dat kan helemaal niet na één gesprek. Je gaat onderzoeken wat de functie inhoudt, hoe de sfeer is en hoe er samengewerkt wordt. Je gaat verschillende functies vergelijken. Voordat je ja zegt tegen een nieuwe baan wil je begrijpen wat de bedoeling is en wil je voelen of de mensen, de omgeving en de uitdaging bij je past. Dus juist veel gaan praten is erg effectief. Je leert daardoor veel duidelijker verschillen herkennen en je gaat ervaren en voelen wat (nu) goed bij jou past. Gelukkig zijn steeds meer werkgevers bereid om jou, voordat je solliciteert, op een oriënterend koffiegesprek uit te nodigen. Dóen!
Meer weten? Leren wat wél werkt? Wees welkom om kennis te maken en/of te sparren. 040-2466002 en info@styxcareerconsult.nl.