Werkdruk vraagt om systeemverandering.
26 juni 2025“Kan ik wel vragen of ik thuis mag werken?” “Het leek wel of de Raad van Toezicht van koers was veranderd”. “Maar jij bent toch programmamanager en geen strateeg?” Afgelopen week vertelden drie klanten waar zij tegenaan lopen in hun (nieuwe) werk. En ze wisten niet hoe ze daar mee om konden gaan. Dat kan te maken hebben met dat je je er door overvallen voelt, of dat je niet gewend bent op te komen voor jouw eigen belang, of doordat de sfeer en toon vijandig waren, of de werkgever niet duidelijk is en/of jij daar niet op doorvraagt.
Feit is dat jij niet uit de verf komt. Je maakt je kleiner dan nodig is. Soms probeer je nog beter je best te doen. Of je negeert de opmerking en loopt daardoor een mooie kans mis. Dat kan slimmer.
Vragen stellen
In de meeste situaties raad ik mijn klanten aan eerst eens een vraag te stellen. Hoe staan jullie tegenover thuiswerken? Ik krijg de indruk dat er iets is veranderd; wat is er gebeurd? Hoe zie jij dat een programmamanager niet strategisch kan zijn? Dergelijke open vragen zijn gericht zijn op het verminderen van mogelijke spanning en het creëren van ruimte voor dialoog. Deze vragen verschuiven de focus van confrontatie naar samenwerking. En uit de reactie blijkt meteen hoe de vlag erbij hangt.
Soms moet je eerst checken of de ander open staat voor jouw reactie. Dan stel je juist gesloten vragen: Mag ik hier iets van vinden? Ben je bereid naar mijn visie te luisteren? Dit is voor mij een belangrijk punt; sta jij daar voor open?
OEN
Open, eerlijk en nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid is veel belangrijker dan jouw oordeel. Luister om te begrijpen, niet om te weerleggen. Sta open voor de ander. Check jouw indrukken en gevoel. Vraag door. Vermijd waarom-vragen. Die voelen vaak als een aanval of roepen de ander ter verantwoording. Vinden wijzelf ook niet fijn, toch?
Effectieve vragen
Als wij niet doorvragen weten we niet wat de ander bedoelt. Blijven we aannames doen en/of met een rot gevoel zitten. Iedere vraag is dan een goede vraag. De beste vragen focussen op oplossingen, tonen respect voor een ander perspectief en helpen bij het verkennen van alternatieven. Voorbeelden zijn:
– Wat bedoel je precies? Hoe zie jij dat?
– In hoeverre helpt jou dit?
– Wat zou ik anders kunnen doen?
– Wat maakt dat jij van inzicht/mening bent veranderd?
– Waar staan we nu?
– Wat zou je helpen om je beter te voelen over deze situatie?
– Wat is het belangrijkste voor jou hierin?
– Wat zou er gebeuren als we…
– Hoe kunnen we dit samen oplossen?
Conclusie
Opkomen voor eigen belang begint natuurlijk bij het gevoel dat jij er toe doet en dat jouw mening evenveel waard is als die van een ander. Vragen stellen helpt om balans te krijgen tussen jou en de ander. De kracht zit niet in de perfecte vraag, maar in de oprechte intentie om te begrijpen en samen verder te komen.
Meer weten? Wil je oefenen? Kom gerust sparren, ook deze zomerweken: 040-2466002 en info@styxcareerconsult.nl.