Werkgeluk en autisme
7 november 2024Wanneer is een coach een coach?
21 november 2024Functie-eisen
In veel vacatureteksten ligt de nadruk nog op iemands werkervaring. Natuurlijk is voor bepaalde functies relevante werkervaring belangrijk, maar voor een heleboel banen is de combinatie van iemands kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen minstens zo belangrijk. Werkgevers doen er goed aan hun focus te verleggen naar de skills en competenties van sollicitanten, en minder op werkervaring. Dat betekent dan ook dat jij als sollicitant scherp moet hebben wat jouw skills zijn.
Waarom soft skills steeds belangrijker worden
Soft skills zijn persoonlijke vaardigheden, zoals communiceren, plannen, problemen oplossen en samenwerken.
Deze skills worden steeds belangrijker omdat de wereld van werk voortdurend verandert. Door de toenemende digitalisering worden steeds meer werkzaamheden geautomatiseerd. Denk bijvoorbeeld aan rapportages, berekeningen of facturaties. Zodra dit automatisch gebeurt heb je minder behoefte aan een medewerker die de hard skills heeft om goede berekeningen te maken, maar is het vooral belangrijk dat iemand het analytisch vermogen heeft om de uitkomst kritisch te bekijken en de communicatieve vaardigheden heeft om anderen de juiste input en uitleg te geven.
Ook flexibiliteit speelt een steeds grotere rol in organisaties. Je moet met andere teams overleggen en samenwerken, elkaar snel begrijpen of soepel een tandje bij kunnen zetten.
Welke skills?
Er wordt veel onderzoek gedaan naar welke skills de komende jaren steeds belangrijker worden. We hebben al eerder geschreven over blijven leren en jezelf ontwikkelen, over jezelf managen en motiveren en over je grenzen bewaken. De meeste gevraagde skills zijn vandaag de dag:
▲ Analytisch vermogen en innovatiekracht
Denk aan skills als een helikopterview voor complexe zaken hebben, snel logische verbanden zien, altijd een paar stappen vooruitdenken en een scherp oog hebben voor zowel detail als (on)logica.
▲ Organisatievermogen
Weten welke taken je wanneer moet doen en welke inspanning die van je vergen, en daardoor je energie en concentratie goed kunnen verdelen over de werkzaamheden.
▲ Communicatie
Oprecht luisteren en overtuigende informatie geven. Voor veel projecten geldt dat onderlinge communicatie de kritieke succesfactor is.
▲ Teamvaardigheden
Van leden van een team wordt verwacht dat ze hun steentje bijdragen, anderen helpen als ze het moeilijk hebben, conflicten oplossen voordat ze een probleem worden en initiatief nemen.
▲ Probleemoplossend vermogen
Erkennen dat problemen bestaan en tot een plan kunnen komen om ze op te lossen.
Komen met creatieve en bruikbare ideeën om (organisatie)doelen te halen.
▲ Aanpassingsvermogen
Soepel en flexibel kunnen reageren op gewijzigde situaties, veranderde omstandigheden of veranderingen in werk of privésituatie.
▲ Discipline
Iemand met discipline kan zichzelf aan het werk zetten. Projecten tot een goed einde brengen vraagt van mensen dat ze bereid zijn obstakels te overwinnen.
Werkgevers
Natuurlijk komen jouw skills pas echt goed tot hun recht als de werkomstandigheden kloppen. Het staat je (nieuwe) werkgever vrij te vragen naar jouw skills en hoe je die verder wilt ontwikkelen; het staat jou vrij te vragen hoe de werkgever zorgt dat jij kunt floreren en tot je recht kunt komen.
Meer weten? Leren hoe je je skills herkent en benoemt? Kom gerust eens sparren: 040-2466002 of info@styxcareerconsult.nl