Hoe bewaak jij of je op jouw koers bent?
28 april 2023Styx Career Consult is 20 jaar!
11 mei 2023Solliciteren gaat om wat je bijdraagt, niet om wat jij allemaal kunt.
Wat?
Omdat organisaties en functies steeds sneller veranderen (ga maar na hoe jouw functie er drie jaar geleden uitzag) wordt het steeds lastiger voor werkgevers vast te stellen welke nieuwe collega gezocht moet worden. Voor sollicitanten wordt het dus ook moeilijker om zich effectief te profileren. Immers, wat jij in het verleden gedaan hebt biedt geen garantie voor de toekomst. Toch richten veel sollicitanten zich in hun presentatie op wat ze dóen en minder op waarom dat nodig was en wat dat dan opgeleverd heeft. Je boodschap mist dan de essentie en is dus niet sterk (genoeg).
Hoe wel?
Ik vraag bij kennismakingen altijd honderduit naar het wat en hoe. Ik kijk en ‘proef’ vooral of iemand zelfbewust is en consistent, maar ga ook op zoek naar de rode draad. Wanneer was jij op jouw best? Vooral wil ik weten wat iemands rol was in het proces (profit of non-profit maakt niets uit), wat de context was en vooral: welk probleem werd daarmee opgelost? Voor probleem kun je hier ook behoefte lezen, alhoewel het veel gaat om serieuze problemen. Concrete praktijkvoorbeelden zijn o.a.: te weinig omzet, inefficiënte processen, geen innovatie, mensen met gebrekkig zelfvertrouwen of financiële sores, meer moeten doen met minder middelen, teams die niet goed functioneren en afdelingen die niet samenwerken.
Effectiever solliciteren
Praten over het probleem dat jij oplost betekent praten over de bijdrage die je aan het proces van die nieuwe opdracht- of werkgever wilt leveren. Je sluit daardoor eerder aan bij de ander en kunt toetsen of wat jij voorstaat ook de behoefte van de ander is. Stel aub de controlevraag: past dit bij jullie? Het gaat minder over de functietaken, meer over de verwachtingen wat jij komt brengen!
Hier ben ik op mijn best als oerman op een camping in Engeland…