Geweldloze communicatie
11 april 2024Erik Scherder: hoe je je hersenfuncties kunt (re)activeren.
25 april 2024Wat wil een werkgever zien?
De meeste sollicitanten die we tegenkomen hebben geen idee wat er in vacatures nu eigenlijk gevraagd wordt of ze haken op voorhand al af. Soms kunnen zij goed vertellen dat zij voldoen aan wat in de advertentie gevraagd wordt, maar kunnen niet benoemen van wat zij nu zo leuk vinden aan die functie. Uit verschillende onderzoeken en onze praktijkervaring van alle dag blijkt dat juist jouw motivatie de belangrijkste reden is om aangenomen te worden. Wat motiveert jou? Wat geeft je energie? Waar geloof jij in? Wat wil jij bijdragen? Wanneer ben jij op jouw best?
Flow
Solliciteren is absoluut een emotioneel proces. Het gaat er voor jou en de werkgever om, om te begrijpen en te voelen waar jij op jouw best bent. De meeste mensen hebben een breed palet aan vaardigheden, kunnen gewoon veel en wat ze nog niet kunnen leren ze snel. Dus of je zo’n baan kúnt is vaak niet de vraag. Of je die wílt des te meer. De eisen die werk aan ons stelt zijn vaak zo hoog, dat jouw motivatie ervoor zorgt dat je in je element bent en kunt bijdragen. Ontbreekt die ‘brandstof’, dan wordt werk snel een last…
Wat wil jij?
Het begint dus met goed te weten wat je wilt (en ook wel wat je kunt). Daardoor kun je gerichter zoeken en hoef je niet te reageren op functies die eigenlijk toch niet passen. Door jouw motivatie voor een functie en de organisatie (bijvoorbeeld in een brief) goed te verwoorden is de kans dat je wordt uitgenodigd groter. Als je eenmaal op sollicitatiegesprek zit wil de werkgever weten wat voor mens jij bent (hoe pas jij in het team?) en wat je kunt toevoegen. Bepalend echter om aangenomen te worden is de motivatie! Niet de beste sollicitant, maar degene die persoonlijk en oprecht enthousiast is krijgt de baan. Een werkgever noemde dit ooit ‘specifieke graagte’: wat maakt nu dat deze baan in dit bedrijf voor jou je-van-het-is? Als je je motivatie goed doordacht hebt en voelt, is dat in jouw houding en uitstraling goed te zien. Zo let ik altijd op de twinkeling in de ogen van mijn gesprekspartner. Dat overtuigt mij!
Hoe?
Het beschrijven van je motivatie in geschrift en woord is makkelijker dan je denkt. Wij vinden dat je van te voren moet bellen om door te vragen wat de vacaturehouder nu werkelijk zoekt. Welke klussen liggen er? Welke doelen moeten gerealiseerd worden? Welke drie taken zullen de meeste tijd in beslag nemen? Je komt dan op begrippen als tastbare resultaten boeken, praktisch advies geven, mensen ontwikkelen, processen efficiënter maken, kosten besparen, kwaliteit verbeteren. En wat vind jij daar dan zo leuk aan?
Er zijn verschillende instrumenten die je helpen jouw motivatie in beeld te brengen, zoals loopbaanwaarden, loopbaaninteresse- en gedragskenmerkenonderzoeken. Ook de Belbin-teamrollen zijn effectief; hierin wordt mooi concreet beschreven welke bijdragen (19) er in een organisatie zijn.
Je voelt vanzelf als je jouw motivatie echt te pakken hebt: je wordt enthousiast(er), je gaat gloeien, je krijgt een licht gevoel in je buik en meestal gaat je bloed sneller stromen. Proberen?
Vragen? Reageer hier of bel Ruud Op den Kamp: 040-2466002 of 0651-193885.