Luisteren om te begrijpen
De meeste sollicitanten denken dat zij in gesprekken de ander vooral moeten overtuigen. Dat je die baan echt wilt en echt kwaliteiten hebt. Maar dit is niet erg effectief. Eén van de belangrijkste zaken die ik in mijn managementtrainingen leerde, is te luisteren in plaats van te willen overtuigen. Welke rol zoekt deze werkgever? Wat is het bezwaar van de klant? Waarmee worstelt de medewerk(st)er? Wat wil mijn collega van me?
Solliciteren
Ook in het sollicitatiegesprek is het willen begrijpen handiger dan jezelf verdedigen of verantwoorden. Zowel voor de interviewer als de sollicitant. Je weet inmiddels wel dat je véél moet vragen (ja inderdaad: moet). Je kunt simpelweg niet weten wat een werkgever precies zoekt, omdat je hen niet kent, niet weet welke sfeer er heerst en welke doelen zij willen realiseren. Zoek naar wat de ander werkelijk nodig heeft. Toets je aannames.
Niet weerleggen
Ga die ander niet direct overtuigen. Neem de tijd om door te vragen naar wat bedoeld wordt en check desnoods of je goed begrepen hebt wat ze vertellen. ANNA! Altijd navragen, nooit aannemen. Soms heeft zij/hij gewoon een goed punt. En wat bedoelt die ander eigenlijk? Wees OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig. Beter luisteren levert betere gesprekken op, een betere sfeer, en uiteindelijk beter resultaat.