Diversiteit leidt aantoonbaar tot betere, creatievere oplossingen.
17 augustus 2023Van zuster naar professor – de week van de loopbaan!
7 september 2023Wat zijn slechte kanten?
Regelmatig komt het in voorbereiding van sollicitatiegesprekken aan de orde: Wat moet ik zeggen als ze vragen naar mijn slechte kanten?
Nu geloof ik niet in slechte kanten, want wat is slecht? En wanneer is dat dan slecht? Zo is bijvoorbeeld in crisissituaties besluitvaardigheid vaak gewenst, maar bij brainstormen juist niet… En wat willen ze eigenlijk weten? Volgens mij bestaat er niet zoiets als een absoluut slechte kwaliteit.
Twee kanten van dezelfde medaille
Wat vind ik wél? Iedere kwaliteit heeft altijd een keerzijde. Ieder voordeel heb z’n nadeel, zogezegd. En iedere ‘acceptabel zwak punt’ is onlosmakelijk verbonden met een sterk punt van diezelfde medaille. Inderdaad, zoals Yin en Yang.
Zo ben ik nogal ongeduldig. Dat kan lastig zijn, maar vaak helpt het mij om snel in actie te komen. Voor míjn werk is dat handig. Perfectionisme is in veel functies buitengewoon nuttig, maar de keerzijde kan zijn dat het langer duurt voor je tot een beslissing komt. Mensen die weinig assertief zijn worden nogal eens overgeslagen. Dat is niet altijd effectief. Maar vaak zijn zij degenen die goed nagedacht hebben voordat zij iets zeggen. Nou ja, mijn punt lijkt nu wel duidelijk.
Hoe dan wel
Dus wat zou je kunnen antwoorden op de vraag: Wat zijn je slechte kanten?
“Ik geloof dat iedere kwaliteit een positieve en minder positieve kant heeft. Omdat ik dingen graag goed wil doen, ben ik wel eens te voorzichtig in het aanpakken van iets nieuws. In hoeverre zou dat een belemmering kunnen zijn?”
“Ik kan door mijn directe benadering in eerste instantie wel eens weerstand oproepen. Maar later geeft men altijd aan dat het goed was dat ik zo duidelijk ben geweest. Past dat bij jullie?”
“In vergaderingen werd ik wel eens als stil en teruggetrokken ervaren. Ik heb geleerd dat mijn mening er toe doet en neem nou een actievere rol in. Geeft dat voldoende antwoord op je vraag?”
Controlevragen
Je merkt dat ik altijd een controlevraag stel. Blijf in contact met je gesprekspartner. Jouw kwaliteit ís niet goed of slecht. Maar de ander kan vinden dat het niet bij hen past. En dat kan, toch?
Meer weten? Reageren? Bel gerust met Ruud Op den Kamp of collega’s op 040-2466002 of email: klik hier.