Hoe zorg je als organisatie dat je succesvol blijft?
29 september 2022Werkgeluk in de (onderwijs)praktijk.
13 oktober 2022Negatieve ervaringen
Wekelijks horen we van onze klanten hun ervaringen met recruiters van detacherings- en werving-en selectiebureaus. Deze zijn veelal negatief en maar heel soms positief. Helaas worden nog steeds dezelfde fouten gemaakt als 30 jaar geleden, toen ik zelf recruiter was (zie foto, Staff Planning 1993). Geen reacties, vage toezeggingen, weinig zinnige informatie en vooral: afspraken niet nakomen.
Recuiter als informatiebron
Voor een deel roepen we dit over ons zelf af, door onvoldoende kritisch en/of te gemakzuchtig te zijn. Recruiters verdienen hun geld door mensen te plaatsen, niet door aandacht voor jou te hebben. Verwacht dat dus niet. Toch kun je gebruik maken van de kennis en het netwerk van de meer ervaren recuiter. Deze zal immers zicht hebben op wat er door opdrachtgevers gevraagd wordt. Zij/hij kan jou dus waardevolle informatie geven hoe jij in de markt ligt, wat je eventueel dient te ontwikkelen en waar de actuele vraag naar is.
Wat kun jij zelf doen?
Begin met kritischer te zijn en duidelijk afspraken te maken. De recruiter heeft weinig tijd voor jou, maar zoekt wél steeds naar mogelijkheden om mensen te kunnen plaatsen. Dus onderzoek in hoeverre jij door hen geplaatst zou kunnen worden. Je kunt hen opbellen of een email sturen met de vraag: “Ik ben (noem hier je functie waarin je de meeste ervaring hebt) en ben geïnteresseerd in (noem hier de functie die je bij het bureau gezien hebt). Ziet u aanknopingspunten? Zo ja, kunnen wij dan kennis maken? Zo nee, wat raad u me aan te doen?”.
Accepteer niet de standaard reactie “Stuur je cv maar op, dan hoor je van ons!”, want dat wordt niets en je leert er niets van. Slimmer is te vragen welke informatie in je cv zou moeten staan, waar de recruiter specifiek naar op zoek is en welke concrete actie gaat plaatsvinden en wanneer.
Slimme vragen stellen
Je weet inmiddels wel dat we bij Styx graag heel veel vragen stellen. Zowel het doorvragen (o.a. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen? Wat gaat er goed?), het toetsen van je aannames (Klopt het dat….?) als het stellen van controlevragen (Hoe past dit bij jullie?).
Gesprekken met recruiters vragen om nog een aantal specifieke vragen:
Wat is de specifieke behoefte van jullie klant(en)?
Wat voor type mens zoeken zij?
Welke aanknopingspunten zie jij in mijn profiel?
Hoe goed ken jij deze organisatie? Hoeveel mensen hebben jullie daar al geplaatst? Wat is hun ervaring?
Hoe ga jij mij introduceren bij deze opdrachtgever?
Wat moet ik wel en niet doen als ik daar op gesprek zou gaan?
Stel er is een match, onder welke voorwaarden zou ik daar gaan werken?
Hoe ziet het verloop van de sollicitatieprocedure er uit? Hoeveel kandidaten zijn er? Wanneer hoor ik van jou? Wat als ik dan niet hoor?
Laat je inspireren. En verrassen door de antwoorden.