DISC staat voor de afkorting van de gedragsstijlen: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit. Iedereen heeft een eigen ‘manier van doen’, een gedragsstijl waar hij of zij de voorkeur aan geeft. Uit voorkeursgedrag komen individuele talenten, kwaliteiten naar voren. Pak je activiteiten op jóuw manier aan, dan zul je dat als prettig ervaren en er goed in zijn. Verschillen in gedrag meten is niet nieuw. De psycholoog Jung hield zich aan het begin van de vorige eeuw al bezig met het in kaart brengen van gedrag. De psycholoog Marston werkte dit concept verder uit tot de DISC-methode.
Waarom ontwikkelen sommige mensen zich meer dan anderen? (Growth en fixed mindset)
9 januari 2020De bewezen effecten van werkgeluk
4 april 2020Bij Styx werken we graag, en eigenlijk bij ieder traject, met het gedragskenmerkenonderzoek DISC. We gebruiken daarvoor de licentie van Thomas International, die hun instrument PPA (persoonlijke profiel analyse) noemt. In dit artikel laten we daar wat meer over zien.
De DISC-methode baseert zich op het idee dat iedereen de vier gedragskenmerken of gedragsvoorkeuren in zich heeft. Maar die zullen bij iedereen wel in een verschillende mate aanwezig zijn. De Dominanten (rood) zijn de snelle, doel- en resultaatgerichte beslissers. Veelal gaat het ook om daadkrachtige types die graag sturend opereren en de grote lijnen willen neerzetten. Mensen die veel Invloed in zich hebben (geel in het model) zijn goede praters. Communicatie is hun sterke eigenschap, net zoals vertrouwen wekken, netwerken. Het zijn teamspelers met veel ideeën. Stabiliteit staat voor groen. Overzicht, luisteren, harmonie en balans zijn de kenmerken van deze types die voldoening putten uit het zorgen voor een ander. De laatste categorie is Conformiteit. De kleur blauw staat voor detailmensen, specialisten en analytici. Kwaliteit leveren staat bovenaan hun verlanglijstje. En dat doen zij op een gestructureerde en inhoudelijke manier.
Wat levert DISC op?
Wij gebruiken het DISC-profiel om onze klant te helpen bij diens bewustwording van haar/zijn sterkten en drijfveren. Het gaat om je innerlijke motivatie. Wat heb je nodig om optimaal te functioneren? Wat is jouw ‘brandstof’? Dat is een essentieel onderdeel bij je loopbaanplanning. De analyse maakt duidelijk of je huidige werk beantwoordt aan jouw authentieke behoeftes. De neutrale uitkomst beoordeelt niet of jij ‘goed’ is voor een functie, maar geeft heel concreet informatie over waar je op de juiste plek zit en wat er voor nodig is.
Ook voor teams is dit handig: Zet mensen in op de positie die hen past en je zult zien dat zij zich erkend voelen. Omdat hun sterke kanten geëtaleerd mogen en kunnen worden.
Meer weten? Bel of email Styx Career Consult: 040-2466002 en info@styxcareerconsult.nl